مامنتظرمنتقم فاطمه هستیم

حلول ماه مبارک رمضان ماه خدا،ماه نیایش و خداشناسی  را به ساحت مقدس و نورانی حضرت حجت بن الحسن روحی و ارواحنا فداه و به تمامی مسلمین جهان تبریک عرض می نمائیم

ماه مبارک رمضان "امام زمان (عج) "

*******************

رمضان با آیات مهدوی قرآن کریم

علامه محمد باقر مجلسی پدیدآورنده کتاب ارزشمند بحارالانوار در مجموعه چند جلدی خود به ۷۰ آیه در این باب استناد کرده است.
 
امروزه از القاب معروف حضرت مهدی (عج) کلمه بقیة الله است که در بسیاری از ادعیه ها آن حضرت بدین نام شناخته شده اند که در حقیقت این لقب برگرفته از نص صریح قرآن کریم است.

خداوند در آیه ۸۶ سوره هود می فرماید:

بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ

اگر مؤمن باشید باقیمانده خدا براى شما بهتر است.

آنچه بسیاری از مفسران در تفسیر این آیه از قران کریم بیان کرده اند مبین شخصیت بزرگوار امام زمان حضرت مهدی(عج) است چراکه طبق روایات متعدد هنگامی که ...


علامه محمد باقر مجلسی پدیدآورنده کتاب ارزشمند بحارالانوار در مجموعه چند جلدی خود به ۷۰ آیه در این باب استناد کرده است.
 
امروزه از القاب معروف حضرت مهدی (عج) کلمه بقیة الله است که در بسیاری از ادعیه ها آن حضرت بدین نام شناخته شده اند که در حقیقت این لقب برگرفته از نص صریح قرآن کریم است.

خداوند در آیه ۸۶ سوره هود می فرماید:
بَقِیَّةُ اللّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ
اگر مؤمن باشید باقیمانده خدا براى شما بهتر است.

آنچه بسیاری از مفسران در تفسیر این آیه از قران کریم بیان کرده اند مبین شخصیت بزرگوار امام زمان حضرت مهدی(عج) است چراکه طبق روایات متعدد هنگامی که حضرت بقیه الله ارواحنا فداه ظهور می کند پشت خود را به دیوار کعبه تکیه می دهند و نخستین چیزی که به زبان می آورند همین آیه شریفه است و آنگاه همه آنها که در آنجا جمع شده اند با عنوان السلام علیک یا بقیه الله به پیشگاه آن حضرت عرض ادب می نمایند .

اختصاص این لقب به قائم آل محمد (عج) به این دلیل است که در قران کریم بسیاری از امور به صراحت و در نهایت روشنی مورد اشاره قرار می گیرند و این لقب به لحاظ فراگیری و ویژگی های آن تنها مختص به یک نفر در عالم هستی است.

نقل است از امام صادق (ع) می پرسند: آیا می‌توانیم قائم (ع) را هنگام درود فرستادن و سلام کردن به عنوان (یا امیرالمؤمنین) خطاب کنیم؟

حضرت می فرمایند: نه، این اسمی است که خداوند به امیرالمؤمنین علی (ع) داده و هرگز کسی جز او را نمی‌توان به این نام نامید و هر کس به این نامیده شود کافر است.

از حضرت دوباره می پرسند: پس به هنگام سلام دادن او را به چه نامی بخوانیم؟! حضرت فرمود: بگوئید: السلام علیک یا بقیة الله، سپس امام صادق (ع) آیه ۸۶ سوره هود را تلاوت می فرمایند.

بقیه الله به معنی ذخیـره خـدا است و در واقع ایـن عنـوان به شخصـى اطلاق مـى گردد که خـدا به منظور خاصى او را نگهدارى کرده است.

نقل است که احمد بـن اسحاق قمى که از اصحاب و یاران امام عسکرى (ع) بـود به حضـور آن امام مى رسد و در این هنگام حضرت امام مهدى(ع) که حدود یکسـال دارد وارد مـى شـود و بـا زبـان عربـى فصیح مـى گـوید: انا بقیه الله فى ارضه و المنتقم من اعدائه ، مـن ذخیره الهى در سـرزمیـن او و انتقـام گیـرنـده از دشمنـان اویم.
همچنین استاد شهیـد آیه الله مطهرى مى نویسد: از مجمـوع آیـات و روایـات استنبـاط مـى شـود که قیـــام مهدى موعود(ع) آخریـن حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است که از آغاز جهان بر پا بوده است ، مهدى موعود تحقق بخـش ایده آل همه انبیـا و اولیـا و مـردان مبارز راه حق است.

بر این اساس به روشنی می توان دریافت که لقب بقیة الله در برگیرنده تمامی ویژگی های یک ولی خدایی است که در نهایت همه امور جهان را بدست خواهد گرفت و بی تردید حضرت مهدی صاحب الزمان(عج) همان فرد است.

در سوره القصص آیه پنجم جامعه مهدوی آخرالزمان مورد تبیین قرار گرفته است در این آیه می خوانیم:

وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ

و خواستیم بر کسانى که در آن سرزمین فرو دست‏شده بودند منت نهیم و آنان را پیشوایان [مردم] گردانیم و ایشان را وارث [زمین] کنیم خداوند در این آیه مظلومان و پیشواری آنان را وارث زمین معرفی کرده است.

طبق روایات بسیاری ، این آیه در حق مصلح جهان حضرت بقیه الله الاعظم نازل شده که در آخرالزمان قیام کرده، بساط ننگین ظلم و بیدادگری را درهم خواهد پیچید و پرچم عدالت را در سرتاسر جهان به اهتزاز در خواهد آورد و به تکتازی فرعونیان خاتمه خواهد داد.
 
قرآن کریم پیوسته در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر بشارت هایی داشته است و برای همه انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و بر چیده شدن بساط ظلم و جور نوید داده است.

در روایات و اخبار حضرات ائمه معصومین (ع) این آیه دربارة ظهور و بروز
چنین حکومتی ، تفسیر شده است که از ان جمله امیر المؤمنین (ع) چنین می فرماید : دنیا پس از چموشی و سرکشی همچون شتری که از دادن شیر به بچه اش خودداری می کند به ما روی می آورد و
سپس همین آیه مورد بحث را تلاوت فرمود.

بی تردید وقتی امام علی (ع) از تعبیر روی آوردن دنیا به ما استفاده می کند و قرآن کریم نیز از کلمه بقیة الله به عنوان کسی که آینده جهان به دست اوست یاد کرده است منظور امام مهدی موعود(عج) است که در احادیث بسیاری توسط ائمه بزرگوار نوید داده شده است.

درحدیث دیگری از تفسیر نور الثقلین، ترجمه جواد حسینی آمده است که امام علی (ع) پیرامون آیه پنجم سوره قصص می فرماید :
این گروه آل محمِد (ص) هستند، خداوند ، مهدی آنها را بعد از زحمت و فشاری که بر آنان وارد می شود بر می انگیزد و به آنها عزت می دهد و دشمنانشان را خوار وذلیل می کند.

کلمة مْستَضعُف از ماده ضعف به معنای ناتوانی است، ولی وقتی این کلمه به باب استفعال می رود به معنی کسی است که او را به ضعف کشانده و در بند و زنجیر و ناتوانی نگاه داشته اند بنابراین مستضعف کسی نیست که ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت و نیرو باشد بلکه کسی است که نیروهای بالفعل و بالقوه دارد اما ازناحیه ظالمان جباران سخت در فشار قرار گرفته ولی با این حال در برابر بند و زنجیری که بر دست و پایش نهاده اند تسلیم نیست و پیوسته تلاش میکند تا زنجیر ها را بشکند و آزاد شود .

خداوند به چنین گروهی وعده یاری و حکومت در زمین داده است، نه افراد بی دست و پا و ترسو که حتّی حاضر نیستند فریادی بکشند تا چه رسد به اینکه پا در میدان مبارزه بگذارند .

دین اسلام به عنوان آخرین نسخه الهی و نجات بخش بشر در برگیرنده متعالی ترین دستورات و احکام تعالی زیست دنیوی و اخروی انسانهاست بطوریکه اینک از پس ۱۴ قرن از نزول این دین آسمانی دینهای سابق و مکتب های بشری به اکمال این دین مبین اذعان کرده اند.

قرآن در آیات فراوانی وعده غلبه دین مبین اسلام بر سایر ادیان را داده است و وعده های کلام وحی ابعاد مختلف سیاسی ، فکری ، عقیدتی و جغرافیایی و نظامی را شامل می شود که هم اینک برتری عقیدتی و فکری اسلام به وضوع در عالم قابل درک و روئیت است اما پیروزی و غلبه نظامی و جغرافیایی این دین واقعه ای است که بدست کسی محقق می شود که قرآن کریم از آن به عنوان بقیة الله در روی زمین و وارث خداوند در آیات خود یاد کرده است.

خداوند در آیه ۳۳ سوره توبه می فرماید:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند

همچنین در آیه نهم از سوره مبارکه صف می خوانیم:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ

اوست کسى که فرستاده خود را با هدایت و آیین درست روانه کرد تا آن را بر هر چه دین است فائق گرداند هر چند مشرکان را ناخوش آید

یا در آیه ۲۸ سوره مبارکه فتح خداوند فرموده است:

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ شَهِیدًا

اوست کسى که پیامبر خود را به [قصد] هدایت با آیین درست روانه ساخت تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند و گواه‏بودن خدا کفایت مى‏کند

در حقیقت این تاکید قرآن کریم بر پیروزی نهایی دین مبین اسلام بر سایر ادیان وعده غیر قابل انکاری است که بی تردید روزی تحقق می یابد.

امام جعفر صادق (ع) در تفسیر آیه ۳۳ سوره توبه فرموده است: مهدی ما ظهور می کند و دین مقدس اسلام را بر همه ادیان پیروز می گرداند، اگر چه دشمنان راضی نباشند.

بی تردید وقتی سخن از پیروزی نهایی است تمامی ابعاد فکری ، عقیدتی ، جغرافیایی و سیاسی نیز در زیر مجموعه آن تعریف می شوند و در این آیات نیز منظور از این پیروزی، سیطره نظامی و پیروزی ظاهری است و گرنه از نظر دلیل و برهان و منطق، اسلام در هر زمانی بر همه ادیان غلبه داشته است.

هم اینک حتی مکتب هائی که ریشه آسمانی دارند چون از یک سو تحریف شده، و از سوی دیگر به هنگام تشریع از طرف خداوند متعال به عنوان برنامه موقت نازل شده اند، پاسخگوی نیازمندی های بعد از خود نیستند و درست به همین خاطر است که اسلام در تمامی ابعاد بر همه ادیان پیروز است چراکه برای کل زندگی دنیوی و اخروی افراد برنامه دارد ، اما بر اساس روایات متعدد و شواهد قرآنی غلبه کلی آن با هنگام ظهور کسی که خداوند وی را وارث زمین معرفی کرده تحقق می یابد.

+نوشته شده در ۱۳۸٩/٥/٢۸ساعت٦:٥۸ ‎ب.ظتوسط احمدسلیمانی فر | منتظران ()